På oppdrag for Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) skal Proba gjennomføre utredningsprosjektet Barns og unges erfaringer med å gi språklig bistand.
Tolkeloven § 4 slår fast at offentlig ansatte som hovedregel ikke skal benytte barn til tolking eller formidling av informasjon i kontakten mellom offentlige organer og minoritetsspråklige innbyggere. Likevel forekommer det. Barn kan gi språklig bistand i møter, eller være til stede i møter og samtaler og i ettertid gjengi innholdet til sine foreldre som ikke behersker norsk. Det er imidlertid liten kunnskap om hvor ofte det forekommer at barn fungerer som tolk for sine foreldre, og hvordan barna selv opplever denne rollen.
IMDi ønsker et bedre kunnskapsgrunnlag for å kunne gi treffsikker veiledning og utforme eventuelle tiltak dersom det avdekkes behov for det. Det er behov for kunnskap om i hvor stor grad barn og foreldre erfarer at barn gir slik språklig bistand, og i hvilke virksomhetstyper og samfunnssektorer det eventuelt forekommer. Det er også behov for oppdatert kunnskap om hvordan det å bruke barn som tolk, oppleves av barn i Norge og deres familier. Prosjektet skal gi mer kunnskap om hvor mye barn benyttes til tolking og formidling av informasjon, hvor det er utbredt, og hvordan barna og familiene opplever det.
Undersøkelsen vil bli gjennomført ved bruk av en litteraturgjennomgang, en bakgrunnsanalyse av registerdata, en spørreundersøkelse til unge mellom 15 og 19 år og en intervjuundersøkelse med barn, foreldre og offentlige instanser.
Prosjektet gjennomføres i samarbeid med Agenda Kaupang. Prosjektleder i Proba er Tonje Bentzen.