Nytt prosjekt: Kartlegging av behov for, og utredning av, innretning av et digitalt tilbud i samfunnskunnskap for voksne innvandrere
På oppdrag for direktoratet for høyere utdanning og kompetanse skal Proba, i samarbeid med ideas2evidence, kartlegge hvilke digitale tilbud i samfunnskunnskap som finnes, hvilke behov kommunene har, samt utrede hvordan et digitalt tilbud bør innrettes, organiseres og finansieres.
Opplæring i samfunnskunnskap skal fremme innvandreres deltakelse i norsk samfunnsliv, og bygge opp om verdier som likeverd og respekt. For mange innvandrere er gjennomført kurs et krav for å få innvilget permanent oppholdstillatelse og statsborgerskap. Det er dermed viktig både for samfunnet og for den enkelte innvandrer at det finnes et adekvat tilbud om opplæring i samfunnskunnskap.
Tall fra IMDi viser at mange kommuner har utfordringer med å gi et opplæringstilbud i samfunnskunnskap innenfor fristen i integreringsloven og på et språk deltakerne behersker godt. Utfordringene skyldes hovedsakelig mangel på tospråklige lærere, og at det er økonomisk krevende for kommunene å gjennomføre et tilbud for svært små grupper. Arbeids- og inkluderingsdepartementet har derfor gitt HK-dir og IMDi i oppdrag å forberede for innføring av et digitalt tilbud i samfunnskunnskap for voksne innvandrere. Tilbudet skal gjøre kommunene i stand til å gi opplæring i samfunnskunnskap i henhold til kravene i integreringsloven.
Utredningen skal baseres på en litteraturgjennomgang, innledende intervjuer med relevante direktorater og myndigheter, en spørreundersøkelse til samtlige kommuner/voksenopplæringssentre og til godkjente private tilbydere i samfunnskunnskap. Vi skal også gjennomføre intervjuer i et utvalg kommuner som har særlig utfordringer med å møte kravene i lovverket, samt intervjuundersøkelser i et utvalg kommuner som lyktes med digital opplæring i samfunnskunnskap.
Prosjektleder i Proba er Saliha El-Amrani.