Hvordan måler utenlandske studentundersøkelser utdanningskvalitet? – En sammenliknende analyse på tvers av 10 land
Proba har i dette prosjektet sammenlignet studentundersøkelser fra en rekke land med
det norske Studiebarometeret. Målet har vært å avdekke likheter og forskjeller i
dimensjoner av utdanningskvalitet som blir vektlagt i undersøkelsene. Prosjektet er
gjennomført som en systematisk koding og kategorisering av spørreskjemaene og med
supplerende analyser av dokumentasjon som beskriver formål, metode, resultater og
bruk.
Resultatene viser at ulike land vektlegger ulike dimensjoner, men det er usikkert
om disse dimensjonene kan sies å representere spesifikke normative syn på
utdanningskvalitet. Trolig er undersøkelsene utarbeidet i forhandlinger mellom ulike
aktører og for å ivareta ulike perspektiver, og de brukes av myndighetene kun som én
av mange kilder til informasjon om utdanningskvalitet.
Jens Plahte har hatt det overordnede prosjektlederansvaret. Rune Busch har stått for mange av de faglige og metodiske vurderingene. Ane Fürst Juul har bidratt i datainnsamling, analyse og rapportskriving.