Evaluering av Livet&Sånn – Delrapport 1

Evaluering av Livet&Sånn – Delrapport 1

På oppdrag fra Møre og Romsdal fylkeskommune evaluerer Proba samfunnsanalyse – i samarbeid med Senter for evaluering av folkehelsetiltak ved Folkehelseinstituttet – det digitale læremiddelet Livet&Sånn, utviklet av Ålesund kommune med finansiering fra blant annet fylkeskommunen. Vi publiserer her delrapporten i denne følgeevalueringen. Sluttrapporten i prosjektet vil foreligge i desember 2026.

Delrapporten besvarer følgende evalueringsspørsmål:

  • I hvilken grad nås målsetningene for Livet&Sånn? I hvilken grad bidrar tiltaket til
    • at barn og unge får kunnskap om psykisk helse og lærer strategier de kan bruke i hverdagen?
    • økt kompetanse hos voksne til å styrke og fremme den psykiske helsa til barn og ungdom?
  • I hvilken grad blir Livet&Sånn vurdert som relevant og brukt av skolene til å nå kompetansemålene knyttet til det tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring» i læreplanverkets overordnede del?
  • Hva er den innholdsmessige kvaliteten av programmet Livet&Sånn?

Datamaterialet er etablert gjennom analyse av brukerdata, dokumentstudier, spørreundersøkelser, intervjuer samt en elevaktivitet i klasserom.

Hovedfunnene er at Livet&Sånn er eklektisk og læreplanrelevant i sitt innhold, fleksibelt i bruk og tilgjengelig for skolene og lærerne. Aktørene opplever det som relevant, men læringsutbyttet er uvisst. Vi har identifisert en rekke tema som vi vil vurdere å følge opp i det videre arbeidet frem mot sluttrapporten. De viktigste blant disse er:

  • I hvilken grad er det en spenning eller motsetning mellom den individorienterte innretningen til Livet&Sånn på den ene siden, og lærernes mer kollektivistiske tilnærming til klassemiljø og læringsfellesskap på den andre?
  • Hva er mulighetene og potensiale for Livet&Sånns videre eksistens i et lengre tidsperspektiv, spesielt med tanke på eierskap og finansiering?
  • Hva er erfaringene med å gjennomføre opplegg for hele klasser der tematikken kan være særlig belastende for enkeltelever, slik som vold og seksuelle overgrep?
  • Hvordan inngår og brukes Livet&Sånn i ulike forebyggingstiltak i norske kommuner, og hvilke andre programmer og læremidler kan gi gode samvirkeeffekter?

Prosjektleder i Proba var Jens Plahte. Prosjektteamet for øvrig besto av Frida Bjørneseth og Vibeke Heidenreich samt Annlaug Selstø og Arnfinn Helleve fra Folkehelseinstituttet.

Se også oppslag på websidene til Møre og Romsdal fylkeskommune, Ålesund kommune og Folkehelseinstituttet [lenker kommer].