Helhetlig gjennomgang av honorarsystemet for frilanstolker

Helhetlig gjennomgang av honorarsystemet for frilanstolker

Hørselshemmede, døve og døvblinde har rett til tolk, og det er NAV Hjelpemiddelsentral som leverer tolketjenestene. NAV er avhengig av å bruke frilanstolkene for å dekke behovet for tolketjenester, og for å sikre et godt leverandørmarked er det derfor viktig at NAV tilbyr frilanstolkene gode rammevilkår. På oppdrag for Arbeids- og inkluderingsdepartementet har Oslo Economics og Proba samfunnsanalyse gjennomført en helhetlig gjennomgang av honorarsystemet for frilanstolker og identifisert mulige endringer av honorarsystemet. Informasjonsgrunnlaget for gjennomgangen er relevante dokumenter og rapporter, data fra NAV om alle gjennomførte tolkeoppdrag i 2019 og 2021, samt intervjuer med ulike aktører fra NAV, representanter for organisasjoner for frilanstolkene og brukerorganisasjoner.

Proba hadde ansvar for intervjuene med tolker og fagforeninger. Prosjektmedarbeidere i Proba var Jens Lunnan Hjort og Tone Bentzen.