Evaluering av kvalifiseringstilbudet for tolkeprofesjonen i Norge i dag – Delrapport 2
På oppdrag for Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) har Proba samfunnsanalyse og Verian evaluert kvalifiseringstilbudet for tolker i Norge. I Delrapport 2 ser vi på om utformingen og organiseringen av tolkeutdanningene og kvalifiseringstiltakene er hensiktsmessig med tanke på innhold, nivå, progresjon og ressursbruk. Videre undersøker evalueringen i hvilken grad kvalifikasjonstilbudene gir tolker tilstrekkelige ferdigheter til å utføre oppdrag i tråd med tolkelovens kvalitetskrav, om det finnes svakheter eller mangler i dagens ordninger, og hvordan helheten i kvalifiseringsløpet fungerer.
Evalueringen har vi benyttet flere datakilder. Vi har hatt en dokumentgjennomgang, intervjuet representanter for kvalifiseringstilbudene, et utvalg offentlige tolkebrukere, språksensorer og utvalgte fagpersoner med kompetanse på tolking. Videre har vi observert prøvegjennomføringer av tospråktesten, det digitale kurset i tolkens ansvarsområde og deltatt på sensorseminar for sensorer til tospråktesten. Vi har sendt ut en spørreundersøkelse til tolker oppført i nasjonalt tolkeregister og hatt avklaringssamtaler med blant annet Nokut og direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) om kvalifiseringstilbudene.
Se her for delrapport 1.