Status for individuell jobbstøtte (IPS) i Norge

Proba har på oppdrag for Helsedirektoratet kartlagt status for individuell jobbstøtte (IPS) i Norge. Individual Placement and Support (IPS), eller individuell jobbstøtte på norsk, er arbeidsrettet støtte til mennesker som er i behandling for alvorlige psykiske lidelser. Formålet med modellen er å hjelpe personer med alvorlige psykiske lidelser å komme eller forbli i jobb. Helsesektoren og arbeids- og velferdssektoren har i samarbeid stått for utviklingen av IPS i Norge. Et viktig prinsipp er at den arbeidsrettede oppfølgingen skal være en integrert del av behandlingen. Personen som yter den arbeidsrettede oppfølgingen, kalles en jobbspesialist.

Proba har i prosjektet kartlagt organisering og finansiering av IPS-tilbudene i Norge, samt studert organiseringens betydning for drift, samarbeid og kvalitet. Vi finner at det etter nye føringer og juridiske presiseringer fra Helsedirektoratet er gjort flere tilpasninger i organisering og gjennomføring av IPS-tjenestene. Vi finner at tjenestene har funnet løsninger for å kunne drifte tjenesten i tråd med de nye føringene.

Samtidig ser vi at de nye føringene og juridiske presiseringene har skapt uro og usikkerhet. Vi finner at det er lettere å få til god integrasjon mellom arbeidsrettede oppfølgingen og behandling, slik denne er definert i IPS-kvalitetsskalaen, når jobbspesialisten er ansatt i helsetjenesten, enn når jobbspesialisten er ansatt i NAV. Det er imidlertid tegn til at forankringen og prioriteringen av IPS i helsesektoren er noe svekket etter de nye føringene.

Vi anbefaler at helsesektoren og arbeids- og velferdssektoren fremover legger til rette for at IPS-tjenesten kan gjennomføres i tråd med kvalitetsskalaen for IPS, og sikrer en videre drift med god kvalitet.

Prosjektleder i Proba var Pia Dybvik Staalesen.