«Kurs for oss som har fostersøsken». En evaluering av forberedelse- og oppfølgingstilbud til barn som er fostersøsken
På oppdrag for Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet har vi evaluert veilednings- og oppfølgingstilbud til fostersøsken. Vi har vurdert forberedelsene barn i fosterhjem får gjennom PRIDE grunnopplæring, og vi har evaluert utprøvingen av et gruppetilbud til barn som har fostersøsken.
Prosjektet har hatt følgende problemstillinger:
1) Hvordan fungerer familiesamlingen i PRIDE med tanke på å forberede barna på fosterhjemsoppdraget?
2) Hvordan fungerer den nye modellen med oppfølgingsgrupper for fosterforeldres egne barn i fosterhjem?
3) Hvordan fungerer forberedelse gjennom familiesamlingen i PRIDE og det nye tilbudet om oppfølging sammen?
4) Hvilke andre kunnskapsbaserte modeller brukes i oppfølging av biologiske barn i fosterhjem?
Responsen hos både barna/ungdommene og foreldrene viser at gruppetilbudet er viktig. Intervjuene med barna og ungdommene viser at de har hatt glede og utbytte av å delta. Foreldrene trekker særlig frem at barna har møtt andre i samme situasjon og opplevd fellesskap og anerkjennelse og fått større forståelse for det å ha fostersøsken. Et flertall av familiene opplever at deltakelsen på kurset har ført til endringer hos barna, blant annet gir de i større grad uttrykk for egne følelser og stiller spørsmål. En del av foreldrene hadde ønsket flere samlinger eller et videre tilbud om oppfølging. Det er viktig å ivareta behov for videre veiledning for dem det gjelder. Vi mener det bør klargjøres hva oppfølgingskurset skal være, og det bør komme tydeligere fram at etter kurset, så må foreldrene og eventuelt barneverntjenesten følge opp de utfordringene som barna har.