Ny organisering av tolketjenesten for døve og hørselshemmede?
Proba samfunnsanalyse har på oppdrag av Arbeids- og sosialdepartementet gjennomført en utredning av hvor tolketjenesten for døve, hørselshemmede og døvblinde bør organiseres. Tolketjenesten er i dag organisert under NAVs hjelpemiddelsentraler. Arbeids- og sosialdepartementet har ønsket en vurdering av om ressursene på tolkeområdet kan utnyttes på en bedre måte i en annen organisering.
Vår oppfatning er at det ikke er noe i veien for at en etablering av tolketjenestene utenfor NAV kan gi en god tjeneste. Samtidig medfører det å flytte tjenesten ut av NAV mye usikkerhet, og det er få fordeler i form av nye synergier med andre tjenester. Fordelene ved å flytte tolketjenestene ut av NAV er først og fremst knyttet til at det gir muligheter for å organisere tjenesten på en ny måte, og ikke som del av en integrert modell på hjelpemiddelsentralene. Vår konklusjon er at tolketjenestene bør organiseres på en annen måte i dag, men at dette bør gjøres innenfor NAV.