På oppdrag for Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID) har Proba samfunnsanalyse kartlagt bruken av rett til utvidet egenmelding innenfor dagens lovverk og vurdert mulige konsekvenser av å øke antall lovfestede egenmeldingsdager. Forskningsprosjektet er relatert til kapasitetsutfordringer i fastlegeordningen og forslag fra Ekspertutvalget for allmennlegetjenesten om at retten til å bruke egenmelding bør gjelde hele arbeidsgiverperioden.
Vi finner at omtrent halvparten av virksomhetene i Norge og 2/3 av arbeidstakerne i Norge har utvidet rett til egenmelding. Andelen virksomheter med utvidet rett har vært rimelig stabil de siste ti årene, men det er store forskjeller mellom privat og offentlig sektor. Omtrent alle virksomheter i offentlig sektor har utvidet rett til egenmelding, mens det samme kun gjelder 1/3 av private virksomheter. Utvidet rett er også mer vanlig i store enn i små virksomheter.
Vi finner også at rundt én av fem arbeidstakere ikke kjenner til hva slags egenmeldingsordning de har, og blant dem som har utvidet rett, er det mange som ikke benytter den når det er aktuelt.
De aller fleste arbeidstakere som har mulighet til å jobbe hjemmefra, anser dette som et godt tilretteleggingstiltak når man er for syk til å gå på jobb fysisk, men frisk nok til å jobbe noe. Mange jobber også noen ganger hjemme i stedet for å bruke egenmelding når de er litt syke. Omtrent halvparten av arbeidstakerne som har mulighet til hjemmekontor, oppgir imidlertid at det hender at de jobber hjemmefra på dager der de egentlig er for syke til det, og like mange oppgir at de noen ganger jobber hjemmefra på dager der de har brukt egenmelding og meldt fra om at de er syke.
Mange arbeidsgivere er likevel skeptiske til å utvide den lovfestede retten til 16 dager og frykter at det vil føre til økt misbruk og høyere sykefravær.
Sykefraværet er høyere blant arbeidstakere og virksomheter med utvidet rett, også når vi kontrollerer for en rekke bakgrunnsegenskaper. Blant virksomheter og arbeidstakere som bytter ordning, er det likevel ingen signifikant forskjell i det legemeldte sykefraværet når vi sammenligner perioder med ulike ordninger hos samme virksomhet eller arbeidstaker. Det egenmeldte fraværet er likevel noe høyere i perioder der virksomheten har utvidet rett, uten en tilsvarende nedgang i det legemeldte fraværet.
Et viktig premiss ved våre funn er at virksomhetene selv velger hvilken egenmeldingsordning de ønsker å ha. En pålagt utvidelse som vil gjelde alle virksomheter i Norge, kan gi andre effekter enn det vi kan observere i våre data.
Et annet tiltak som kan bidra til å redusere belastningen på fastlegene, kan være å oppfordre arbeidsgivere som tilbyr utvidet rett, om å informere bedre om ordningen. Dersom en skal innføre en lovfestet 16 dagers egenmeldingsperiode, må en ta stilling til viktige spørsmål rundt utformingen av ordningen, blant annet om det skal være obligatorisk å først bruke egenmeldingsdagene. Det eksisterende regelverket for sykepenger åpner ikke for gradert egenmelding for eksempel i kombinasjon med hjemmekontor. Med flere lovfestede egenmeldingsdager kan ensartet praksis og tydeligere retningslinjer rundt dette bli viktigere for både arbeidstaker og arbeidsgiver.
Prosjektleder i Proba var Anne May Melsom.
Se oppslag på Arbeids- og inkluderingsdepartmentets hjemmeside: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/bruk-av-utvidet-rett-til-egenmeldinger-omfang-og-konsekvenser/id3085839/