Evaluering av Nasjonal oppfølgingsenhet (NOE)

Evaluering av Nasjonal oppfølgingsenhet (NOE)

Nasjonal oppfølgingsenhet (NOE) er et virtuelt team av Nav-veiledere som følger opp Nav-brukere med standard innsatsbehov mellom 30 og 59 år fra hele landet. NOE startet som et forprosjekt i utvalgte fylker i september 2022, og ble etablert som landsdekkende enhet tidlig i 2023. Hensikten var å frigjøre tid ved Nav-kontorene til bedre og tettere oppfølging av brukergruppene som trenger det mest, samtidig som brukerne med standard innsatsbehov fortsatt skal få nødvendig oppfølging.

Et team fra Proba samfunnsanalyse har evaluert NOE på oppdrag fra Arbeids- og velferdsdirektoratet. Evalueringen er basert på intervjuer med medarbeidere og ledere i NOE, analyser av registerdata og data fra noen av Navs egne undersøkelser: Ressurskartleggingen, en undersøkelse av oppfølgingsarbeidet og Navs personbrukerundersøkelse. I tillegg har evalueringsteamet gjennomført en spørreundersøkelse til alle Nav-kontor, samt intervjuet representanter for fylkesleddene og ledere ved utvalgte Nav-kontorer.

Evalueringsteamet konkluderer med at den samlede tidsbruken som går til oppfølging av standardbrukere er gått ned i perioden etter at NOE ble etablert. Ifølge rapporten er det sannsynlig at dette skyldes NOE, uten at det kan sies med sikkerhet. Medarbeiderne i NOE erfarer selv at organiseringen og gjennomføringen av oppfølgingsarbeidet er effektiv, og dette er også inntrykket som Nav-kontorene og fylkesleddet har. Nav-kontorene har mer delte erfaringer. Det er omtrent like stor andel (53 prosent) som opplever å ha fått frigjort tid, og som ikke gjør det (40 prosent). Kontorenes erfaringer henger sammen med kontorstørrelse og hvordan oppfølgingen av brukere med standard innsatsbehov tidligere var organisert.

Ifølge rapporten ser det ut til at brukere i NOEs målgruppe får likere og mer systematisk oppfølging enn tilfellet var før etablering av NOE. Samtidig viser registeranalysene at arbeidssøkerperioden varer noe lenger for standardbrukerne etter at NOE ble etablert enn før, uten at det nødvendigvis skyldes den nye organiseringen. Intervjuer avdekker at Nav-kontorene ikke gir formidlingstjenester til standardbrukere på samme måte som tidligere, og det er ifølge rapporten den viktigste negative utilsiktede konsekvensen av NOE.

Evalueringsteamet anbefaler at NOE videreføres, men peker på at det trengs bedre styringsinformasjon enn i dag. Videre bør Nav sikre at standardbrukere fortsatt kan dra nytte av markedsarbeidet som lokalkontorene utfører.