Erfaringer med arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet (SFS 2213)

Erfaringer med arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet (SFS 2213)

Proba samfunnsanalyse har utført et prosjekt om skolelederes og skoleeieres erfaringer med SFS 2213, arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet. Prosjektet er utført på oppdrag for KS i perioden 2024–2025 og har et tydelig arbeidsgiverperspektiv.

Prosjektet viser at de fleste skoler følger den sentrale avtalen. Dette gjelder særlig grunnskolen. Få har inngått lokale avtaler. Sett under ett får SFS 2213 blandet tilbakemelding. Skolelederne og skoleeierne mener at de får gitt elevene opplæring i tråd med lov og læreplan, og at arbeidstidsordningen fungerer for å ivareta lærernes tradisjonelle, individuelle undervisningsoppgaver. Avtalen fungerer mindre godt for å ivareta kollektiv kompetanseutvikling og profesjonsfaglig og tverrfaglig samarbeid om elever.

Oppsummert mener skoleledere og skoleeiere at avtalen er lite tilpasset dagens skole. De fleste skoleledere og skoleeiere ønsker en betydelig endret, men ikke nødvendigvis helt ny, avtale, hvor det viktigste er å sikre mer tid til samarbeid på skolen. I tillegg ser de behov for kortere arbeidsuke for lærere, lengre arbeidsår og endrede årsrammer for fag.

Prosjektet er gjennomført ved hjelp av spørreundersøkelser og intervjuer blant skoleledere og skoleeiere, samt workshop med et utvalg skoleledere og skoleeiere. Prosjektleder i Proba var Ida Gram.

Se også oppslag på KS’ websider.