I statsbudsjettet for 2024 ble det satt av 30 millioner kroner til utvikling av et nasjonalt tilbud om digital lærerstyrt norskopplæring. Tilbudet skal øke kapasitet og fleksibilitet i norskopplæringen for fordrevne fra Ukraina og øvrige grupper med rett til norskopplæring etter integreringsloven kapittel §§ 6 og 6A. Økt kapasitet og fleksibilitet i tilbudet vil gjøre det enklere å kombinere norskopplæring med arbeid og/eller annen opplæring, siden norskopplæringen da kan gjennomføres på kveldstid, i helger og i skoleferier, noe som igjen kan understøtte at flere kan forsørge seg selv gjennom lønnsarbeid.
Proba, i samarbeid med Ideas2evidence og Høgskolen i Innlandet, har fått i oppdrag av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) å gjennomføre en følgeevaluering av tilbudet. Formålet med evalueringen er å kartlegge kommunenes bruk og erfaringer med tilbudet, og undersøke hvilke endringer som eventuelt bør foretas for å utvikle og forbedre det. Evalueringen skal også belyse bakgrunnen for beslutningen om å utvikle og etablere det nasjonale tilbudet, og innhente synspunkter på tilbudet fra myndigheter, leverandører, kommuner og deltakere.
Evalueringen baserer seg på gjennomgang av dokumenter, litteratur og statistikk, spørreundersøkelser blant samtlige kommuner, og case-studier i et utvalg kommuner. Gjennom jevnlige rapporteringer skal HK-dir orienteres om foreløpige funn og erfaringer, som kan inngå i arbeidet med å utvikle det nasjonale tilbudet.
Prosjektleder i Proba er Ida Gram.